ערכי כבוד והדדיות במחנה קיץ

מחנה קיץ הוא אחת הדרכים הנהדרות עבור ילדיכם לבלות את ימי הקיץ החמים. במקום לבהות במסכים ללא הפסקה ולמצוא דרכים שונות ומשונות להפיג את שעמום הימים הארוכים – הילדים מתכנסים יחדיו במסגרת כיפית מאין כמוה. יחד הם יוצאים להרפתקאות חדשות, מבלים באינספור אטרקציות ולא פחות חשוב – לומדים ערכים חשובים שילוו אותם כל החיים. סאמר סקול (בין אם מדובר בסאמר סקול לציבור הכללי או סאמר סקול לדתיים) הילדים מתחנכים לערכים של עצמאות, הינתקות זמנית מההורים והזדמנות לרענן את חייהם וגם לומדים ערכים חשובים של כבוד והדדיות. כיצד הערכים הללו באים לידי ביטוי במהלך ימי המחנה?

ילדים מרקע שונה

המסגרת השגרתית של הילדים נחשבת להומוגנית יחסית. אנו בוחרים עבורם מוסדות חינוך אליהם מגיעים, פחות או יותר, ילדים מרקע דומה, בגילאים דומים מאוד ועם ערכים חינוכיים, גם אם לא זהים לחלוטין – קרובים מאוד לסולם הערכים הדתי והחינוכי אליו המשפחה מכוונת בבית. במחנה הקיץ, לעומת זאת, הילדים מגיעים מרקע שונה לחלוטין. לא תמיד הם יהיו בני אותם גילאים, הם יגיעו מכל מיני מקומות בארץ ומשכבות סוציואקונומיות שונות – ועדיין יצטרכו ללמוד לחיות זה עם זה, על אף השוני. כשהמחנה יגמר, תהיו בטוחים שהילדים שלכם ילמדו לכבד אחרים.

זרות המעודדת שינוי

אם בימים כתיקונם הילדים שלנו חוזרים הביתה בסוף כל יום לימודים, אל זרועותיהם האוהבות של הוריהם ושל אחיהם ואחיותיהם, הרי שבמחנה הקיץ הילדים, כאמור, מכירים ילדים חדשים לחלוטין. הזרות הזו היא הזדמנות ללמוד הדדיות מהי וליישם אותה בדרך המהירה – והזכירה ביותר. בניגוד לימי השגרה, בהם הילדים מסתובבים במעגלים דומים וקבועים, כאן הם מכירים ילדים חדשים. גם אם נניח שהילדים הללו מגיעים מרקע דומה לחלוטין לשלהם (וכפי שהזכרנו לעיל – הם לא…), עדיין הם יצטרכו לעבור כברת דרך, בה הם ילמדו להכיר מחדש ילדים, להבין מהם החולשות שלהם והחוזקות שלהם, המעמדות נפתחים מחדש – והילדים לומדים לכבד זה את זה.

חולקים הכל – אך לומדים פרטיות מהי

הילדים המבלים יחד 24 שעות ביממה בתקופת המחנה, נתונים בכל עת להתמודדות. לצד הכיף והבילוי הבלתי נשכח, הילדים לומדים לחיות בצוותא. אם בימי השגרה הרגילים הילד חוזר לביתו, ישן במיטה שהוא מכיר, במצעים השייכים רק לו ובשטח הפרטי שלו, במחנה כל ילד צריך ללמוד לחלוק, לכבד את האחר ולנהוג ברוחב לב. חדר האמבטיה המשותף, חדר השינה המשותף, חדר האוכל המשותף והפעילויות המשותפות לכולם הן הזדמנות עבור הילדים לגלות יכולות של אמפתיה ולהראות סובלנות אחד כלפי השני – יחד עם זאת, אין זה אומר שהדבר צריך לבוא על חשבון הזכות לפרטיות של כל ילד. לצד גילויי הדדיות והעובדה שהילדים חולקים זה עם זה את חפציהם, על כל ילד לשמור על הטריטוריה הפרטית שלו וללמוד היכן הגבולות שלו נמצאים.

שלח הודעה
1
רוצים פרטים?
היי :)
איך אפשר לעזור?